Project Kunstleer 2000

website_0023

De manifestatie Kunstleer werd georganiseerd door de Stichting Kunstkliek Dongen. Deze manifestatie was het symbool van de ambachtelijke industrie waar Dongen bekend om staat: de leerlooierij. Het thema van kunstleer was water, looien en leer in de natuurlijke omgeving. Samen met 14 andere deelnemers van Stichting de Kunstkliek en een aantal gastkunstenaars heb ik me laten inspireren door de gebouwen en de sfeer van de oude leerlooierijen Van den Assum en Koks.

Voor het project Kunstleer heb ik me laten inspireren door de geur. ‘De geur van het verleden’ is dan ook een verwijzing naar de geur van het eeuwenoude looiproces, naar het fysiek (zware arbeid) en is speciaal afgestemd op de schitterende en architectonische ruimtes van de leerlooierij. De installaties ‘Skai is the limit’, ‘Wet Blue’,’Ritmiek van een droogzolder’, ‘Turning space’, Watercyclus’, en Blue water transport’ waren 22 tot en met 24 september 2000 te zien op en rond het terrein van de oude leerlooierij. Wat nu nog rest zijn de foto’s die ik van de installaties gemaakt heb. Een aantal hiervan zijn te huur of te koop (zie kunstuitleen).


Skai is the limit

241 240De gelooide koeienhuid over een bok gehangen – staande op een stapeling pallets. Als een relikwie op een altaar in een industrieel architectonische ruimte (de stollerij). De zoutvlakte als metafoor voor de looiprocessen en zout gebruikt als beeldelement om de transparantheid van deze ruimte te versterken. Op de vier hoeken hangen transparante filters die gebruikt werden om grote hoeveelheden vervuild water te filteren. Onder de filters liggen historische opnames van lederwarenfabriek Rompa BV uit Rijen, die in december 1999 is afgebroken.


Wet Blue

244 244aIndustrieel leerlooierij-monument gemaakt als eerbetoon aan de leerlooiers.
Deze verzameling (archief) van voorwerpen uit diverse leerfabrieken weerspiegelt zich als een stilleven in het water. Wet Blue is een term uit de leerindustrie; letterlijk vertaald betekent het nat blauw.
Wet Blue ligt hier opgestapeld in het rechter vak, staat afgebeeld op de foto die boven het Water hangt en is te lezen in de blauwe neonsculptuur.

 

 

 

 


Ritmiek van een droogzolder

Project gerealiseerd door Jan van Lisdonk en Petra Jacobs.

De droogzolder heeft een functionele betekenis gehad in de cyclus van de leerverwerking (van koe toe leer). In deze ruimte heeft altijd de huid centraal ‘gehangen’. Middels deze installatie wordt eveneens een cyclus weergegeven; de levenscyclus van de koe. Waar in de productiecyclus de koe fysiek aanwezig was enkel in de vorm van zijn huid, is in de installatie de huid juist de grote afwezige. Deze is door het identiteitslabel van de koe haast voelbaar.

248 245a

 

beeldelementen:

  • ritme

De richting/indeling van de ruimte herbergt een bepaald ritme in zich – dit wordt versterkt door de lengtelijnen (gras, goten, labels, lampen, afzetting) van de installatie – ook de andere gebruikte beeldelementen versterken op hun manier het ritme.

  • transparantie

Het gebruik van transparant plastic geeft de installatie enerzijds meer begrenzing middels de ritmische breedtelijnen, maar houder door de transparantheid van het materiaal genoeg openheid.

  • beweging

Door de luchtverplaatsing worden de stroken plastic gelijkmatig in beweging gebracht – binnen de gecreëerde installatie ontstaat een duidelijke associatie met de gang door de plastic sluizen van een slachthuis.

  • geluid

De beweging van de plastic stroken veroorzaakt een knisperende ruis, die in combinatie met het beeld en de beweging de associatie oproept met het ruisen van de bomen rond een weiland.

Speciale dank aan collega beeldend kunstenaar Petra Jacobs.

 


Turning Space

251 252a‘Turning Space’ is de titel van deze installatie en tevens van de foto die daar onderdeel van is. Op die foto is de binnenkant van een oud walkvat te zien die vol met huiden, looistoffen en water miljoenen omwentelingen gemaakt heeft. Achter die foto is een prachtige gelooide koeienhuid opgespannen die afkomstig is uit het Andesgebergte.

Rechts op de foto staat een metalen ton die tot aan de rand toe gevuld is met knal- geel pigment, dat in beweging wordt gezet met een waterpomp.


Watercyclus

257 256Drie gelooide koeienhuiden opgespannen aan de kant van de Donge. De rivier de Donge die als waterader van essentieel en historisch belang is voor de vele leerlooierijen die hier van oudsher gevestigd waren.
De neonsculpturen verwijzen naar de loop van de rivier.
De spiraalvorm is hier een symbool voor stroming, oneindige beweging, zuiverheid,  natuurmonument.

 

 

 

 

 


Blue water transport

258 259In de wastafel ligt een foto onder water. De tekst op die foto is het logo van een bronwaterfabriek uit Denemarken. De glimmende koperen kranen weerspiegelend in het water vormen een contrast met de oude smerige wasbak waaronder een kapotte afvoer hangt.

‘Blue water transport’ is hier gebruikt als een metafoor voor de onmisbaarheid van grote hoeveelheden water die noodzakelijk zijn voor de leerlooiindustrie. Tevens is het een verwijzing naar de cyclus van water- industrie- zuivering- water- etc.

 

 

 

 


Terug naar overzicht installaties